Ödeme süreçlerin insan faktöründen arındırılarak hızlandırılması, hatalardan arındırılması ve kârlılığın artırılması amaçlanmıştır.
Perakendeciliğin yanı sıra birçok hizmet sektöründe teknolojinin kullanımı artık prestij unsuru olmaktan ziyade zaruret haline gelmiştir. Süreçlerin insan faktöründen arındırılarak hızlandırılması, hatalardan arındırılması ve kârlılığın artırılması için her sektörde kiosk uygulamaları talepleri gün geçtikçe artmaktadır. Bu dönüşümün öncüsü, ATM çözümleriyle bankacılık sektörü olmuştu. ATM’ler, 7/24 hizmet verebilmekte, aynı insan kaynağı maliyetine göre çok daha yüksek kapasite işlem yapmakta ve tüm bankacılık sürecini otomatikleştirerek hem müşteri memnuniyetini hem de kârlılığı artırmaktadır. Ödeme cihazları ve onların önemi de işte tam olarak bu noktada devreye giriyor.
Benzer dönüşümler perakendecilik sektöründe yaşanmakta, büfelerin yerini 7/24 hizmet veren otomatlar almakta ve her geçen farklı perakende ürünlerine yönelik yeni otomat cihazları hayatımıza girmektedir. Henüz ülkemizde yaygınlaşmamış olsa da, Japonya’nın başını çektiği birçok gelişmiş uzak doğu ülkelerinde, Avrupa’da ve Kuzey Amerika’da perakendecilikte azımsanamayacak bir ticari hacim, otomatlar üzerinden gerçekleşmektedir.
Bunun yanında, self-servis hizmet sunan sektörlerde de dönüşüm başdöndürücü bir hızda ilerlemektedir. Örneğin artık araç yıkamanızı otomatik yıkama makinelerinde bir konsol üzerinden kendiniz başlatabiliyor, faturalarınızı bir kiosk üzerinden ödeyebiliyor, ücretli karayollarında biletinizi kendiniz alarak çıkış gişesinde ödemenizi kendiniz yapıyor, aracınızın park yeri ücretini parkmetreler üzerinden ödeyebiliyorsunuz. Tüm bu süreçlerin içinden insan faktörü neredeyse tamamen çıkarılmış durumda.
Nakit Ödeme Sistemlerinin Önemi
Teknoloji, tüm süreçlerin otomatikleştirilmesini ve sadece bir kiosk veya elektronik arayüz üzerinden yapılmasını sağlasa da, bu sistemlerin kalbinde yatan teknoloji nakit ödeme sistemleridir. Faturanızı öderken, aracınızı yıkarken, toplu taşıma biletinizi alırken bir şekilde nakit ödeme sistemlerini kullanıyoruz. Sisteme bozuk veya nakit para veriyoruz ve sistem bizim verdiğimiz parayı tanımlıyor, doğruluyor, sahte olup olmadığını anlıyor ve merkezi işlemciye bildiriyor ve hizmeti veya ürünü verme sürecini başlatıyor.
Sadece para alarak değil, hizmet veya ürün teslim sonrasında varsa parsa üstünü de vererek süreci insana ihtiyaç duymadan bitiriyor. İnsan gücü maliyetinin yüksek olduğu gelişmiş ülkelerde bu teknolojik dönüşüm artık daha hızlı ve iyi hizmet sunmak için bir opsiyon olmaktan çıktı ve kârlılığın devam ettirilebilmesi adına bu tarz hizmet noktaları artık bir zorunluluk haline geldi. Öyle görünüyor ki, çok yakın bir gelecekte de Türkiye’de bu dönüşüm tamamlanmak zorunda kalacak.
Ödeme Cihazı Çeşitleri
Grid Group olarak sunduğumuz uçtan uca çözümlerin içinde, otomatlar, hizmet noktaları ve kiosklara yönelik donanım ve yazılım geliştirme hizmeti sunuyoruz ve hazır ürünlerimizle bu dönüşümde gerekli tüm entegrasyon sürecini yönetiyoruz. Ödeme Cihazları incelendiğinde üç temel grup görülmektedir. Bunlar:
- Bozuk Para Ödeme Cihazları
- Nakit Para Ödeme Cihazları
- Parasız Ödeme Cihazları
Düşük seviye self-servis cihazlarında çoğunlukla bozuk para ve nakit para cihazı tek başına kullanılmaktadır. Örneğin park otomatlarında, şarj ve ürün otomatlarında, eğlence merkezlerindeki oyun cihazlarında tek başına ya bozuk ya da nakit para ödeme cihazları kullanılmaktadır. Üst seviye self-servis otomatlarda ise bunların birden fazlası kullanılarak, müşteriye alternatif ödeme yöntemleri ve kredi kartı ile ödeme imkanları da sunulmaktadır.
Teknolojiye yönelik tüm cihazlarda kullanılan standart iletişim ve işlev protokollerinin benzerleri ödeme cihazları da mevcuttur. Örneğin birçok farklı marka cep telefonu ve cihazın birbiriyle haberleşmesini sağlayan Bluetooth standardı olmasaydı, veri transferi ancak aynı marka telefonlardan veya aynı markanın ürettiği kulaklık ve benzeri cihazlar arasında sağlanabilecekti. Bu standartların oluşturulmasıyla, cihazlar marka ve model farketmeksizin birbiriyle haberleşebilmekte ve birbirlerinin işlevlerini kullanabilmektedir. Bunun benzeri bazı protokoller de ödeme cihazları için belirlenmiştir ve bu sayede ödeme cihazları markasından bağımsız olarak otomat donanımı ve yazılımları geliştirilebilmekte, farklı markaların ödeme cihazları aynı otomatta sorunsuz çalışabilmektedir.
Ödeme Cihazlarında Kullanılan Başlıca Protokoller
Ödeme cihazları protokolleri başlıcaları şunlardır:
- MDB
- Executive
- CCTalk
- Pulse
Bu standartların da kendi içinde versiyonları bulunabilmektedir. Örneğin Bluetooth için 1, 2, 3 ve 4 gibi farklı özellikleri ve hızları destekleyen protokol versiyonları bulunduğu gibi, MDB için de zamanla ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamak için farklı protokol versiyonları oluşturulmuştur. Bu protokoller oluşturulurken dikkat edilen en önemli özellik, geriye yönelik uyumluluktur. Örneğin Bluetooth 4 destekleyen bir cihaz, Bluetooth 1 versiyonunu destekleyen bir cihazla da çalışabilmektedir. Yeni versiyonlarda desteklenen özellikleri kullanmadan da versiyon 4, versiyon 1 bir cihazla çalışabilmektedir. Bunun benzeri bir şekilde, MDB protokolü de ilk haberleşme esnasında cihazların protokol bilgisini alarak, ortak payda hangi versiyonsa o versiyona göre çalışmaya devam edebilmektedir. Burada ortak protokol versiyonu, cihazlardan en alt versiyonlu olan hangisiyse onun versiyonu olarak seçilir.
Grid Group olarak, farklı protokolleri ortak bir ara katman seviyesine çıkaran cihazımız GP-MECP-01 ile, marka ve protokolden bağımsız olarak tüm ödeme cihazları otomatlarında ve kiosklarda kullanılmasını sağladık. Tamamen yerli yazılım ve donanım ile üretilen cihazımıza I2C, Serial, TCP-IP ve Wifi üzerinden bağlanarak ve ürünle birlikte verilen SDK ve API’leri kullanarak erişebilir, her marka ödeme cihazını kolaylıkla otomat veya kiosk projelerinize entegre edebilirsiniz.
Perakendeciliğin yanı sıra birçok hizmet sektöründe teknolojinin kullanımı artık prestij unsuru olmaktan ziyade zaruret haline gelmiştir. Süreçlerin insan faktöründen arındırılarak hızlandırılması, hatalardan arındırılması ve kârlılığın artırılması için her sektörde kiosk uygulamaları talepleri gün geçtikçe artmaktadır. Bu dönüşümün öncüsü, ATM çözümleriyle bankacılık sektörü olmuştu. ATM’ler, 7/24 hizmet verebilmekte, aynı insan kaynağı maliyetine göre çok daha yüksek kapasite işlem yapmakta ve tüm bankacılık sürecini otomatikleştirerek hem müşteri memnuniyetini hem de kârlılığı artırmaktadır. Ödeme cihazları ve onların önemi de işte tam olarak bu noktada devreye giriyor.
Benzer dönüşümler perakendecilik sektöründe yaşanmakta, büfelerin yerini 7/24 hizmet veren otomatlar almakta ve her geçen farklı perakende ürünlerine yönelik yeni otomat cihazları hayatımıza girmektedir. Henüz ülkemizde yaygınlaşmamış olsa da, Japonya’nın başını çektiği birçok gelişmiş uzak doğu ülkelerinde, Avrupa’da ve Kuzey Amerika’da perakendecilikte azımsanamayacak bir ticari hacim, otomatlar üzerinden gerçekleşmektedir.
Bunun yanında, self-servis hizmet sunan sektörlerde de dönüşüm başdöndürücü bir hızda ilerlemektedir. Örneğin artık araç yıkamanızı otomatik yıkama makinelerinde bir konsol üzerinden kendiniz başlatabiliyor, faturalarınızı bir kiosk üzerinden ödeyebiliyor, ücretli karayollarında biletinizi kendiniz alarak çıkış gişesinde ödemenizi kendiniz yapıyor, aracınızın park yeri ücretini parkmetreler üzerinden ödeyebiliyorsunuz. Tüm bu süreçlerin içinden insan faktörü neredeyse tamamen çıkarılmış durumda.
Nakit Ödeme Sistemlerinin Önemi
Teknoloji, tüm süreçlerin otomatikleştirilmesini ve sadece bir kiosk veya elektronik arayüz üzerinden yapılmasını sağlasa da, bu sistemlerin kalbinde yatan teknoloji nakit ödeme sistemleridir. Faturanızı öderken, aracınızı yıkarken, toplu taşıma biletinizi alırken bir şekilde nakit ödeme sistemlerini kullanıyoruz. Sisteme bozuk veya nakit para veriyoruz ve sistem bizim verdiğimiz parayı tanımlıyor, doğruluyor, sahte olup olmadığını anlıyor ve merkezi işlemciye bildiriyor ve hizmeti veya ürünü verme sürecini başlatıyor.
Sadece para alarak değil, hizmet veya ürün teslim sonrasında varsa parsa üstünü de vererek süreci insana ihtiyaç duymadan bitiriyor. İnsan gücü maliyetinin yüksek olduğu gelişmiş ülkelerde bu teknolojik dönüşüm artık daha hızlı ve iyi hizmet sunmak için bir opsiyon olmaktan çıktı ve kârlılığın devam ettirilebilmesi adına bu tarz hizmet noktaları artık bir zorunluluk haline geldi. Öyle görünüyor ki, çok yakın bir gelecekte de Türkiye’de bu dönüşüm tamamlanmak zorunda kalacak.
Ödeme Cihazı Çeşitleri
Grid Group olarak sunduğumuz uçtan uca çözümlerin içinde, otomatlar, hizmet noktaları ve kiosklara yönelik donanım ve yazılım geliştirme hizmeti sunuyoruz ve hazır ürünlerimizle bu dönüşümde gerekli tüm entegrasyon sürecini yönetiyoruz. Ödeme Cihazları incelendiğinde üç temel grup görülmektedir. Bunlar:
- Bozuk Para Ödeme Cihazları
- Nakit Para Ödeme Cihazları
- Parasız Ödeme Cihazları
Düşük seviye self-servis cihazlarında çoğunlukla bozuk para ve nakit para cihazı tek başına kullanılmaktadır. Örneğin park otomatlarında, şarj ve ürün otomatlarında, eğlence merkezlerindeki oyun cihazlarında tek başına ya bozuk ya da nakit para ödeme cihazları kullanılmaktadır. Üst seviye self-servis otomatlarda ise bunların birden fazlası kullanılarak, müşteriye alternatif ödeme yöntemleri ve kredi kartı ile ödeme imkanları da sunulmaktadır.
Teknolojiye yönelik tüm cihazlarda kullanılan standart iletişim ve işlev protokollerinin benzerleri ödeme cihazları da mevcuttur. Örneğin birçok farklı marka cep telefonu ve cihazın birbiriyle haberleşmesini sağlayan Bluetooth standardı olmasaydı, veri transferi ancak aynı marka telefonlardan veya aynı markanın ürettiği kulaklık ve benzeri cihazlar arasında sağlanabilecekti. Bu standartların oluşturulmasıyla, cihazlar marka ve model farketmeksizin birbiriyle haberleşebilmekte ve birbirlerinin işlevlerini kullanabilmektedir. Bunun benzeri bazı protokoller de ödeme cihazları için belirlenmiştir ve bu sayede ödeme cihazları markasından bağımsız olarak otomat donanımı ve yazılımları geliştirilebilmekte, farklı markaların ödeme cihazları aynı otomatta sorunsuz çalışabilmektedir.
Ödeme Cihazlarında Kullanılan Başlıca Protokoller
Ödeme cihazları protokolleri başlıcaları şunlardır:
- MDB
- Executive
- CCTalk
- Pulse
Bu standartların da kendi içinde versiyonları bulunabilmektedir. Örneğin Bluetooth için 1, 2, 3 ve 4 gibi farklı özellikleri ve hızları destekleyen protokol versiyonları bulunduğu gibi, MDB için de zamanla ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamak için farklı protokol versiyonları oluşturulmuştur. Bu protokoller oluşturulurken dikkat edilen en önemli özellik, geriye yönelik uyumluluktur. Örneğin Bluetooth 4 destekleyen bir cihaz, Bluetooth 1 versiyonunu destekleyen bir cihazla da çalışabilmektedir. Yeni versiyonlarda desteklenen özellikleri kullanmadan da versiyon 4, versiyon 1 bir cihazla çalışabilmektedir. Bunun benzeri bir şekilde, MDB protokolü de ilk haberleşme esnasında cihazların protokol bilgisini alarak, ortak payda hangi versiyonsa o versiyona göre çalışmaya devam edebilmektedir. Burada ortak protokol versiyonu, cihazlardan en alt versiyonlu olan hangisiyse onun versiyonu olarak seçilir.
Grid Group olarak, farklı protokolleri ortak bir ara katman seviyesine çıkaran cihazımız GP-MECP-01 ile, marka ve protokolden bağımsız olarak tüm ödeme cihazları otomatlarında ve kiosklarda kullanılmasını sağladık. Tamamen yerli yazılım ve donanım ile üretilen cihazımıza I2C, Serial, TCP-IP ve Wifi üzerinden bağlanarak ve ürünle birlikte verilen SDK ve API’leri kullanarak erişebilir, her marka ödeme cihazını kolaylıkla otomat veya kiosk projelerinize entegre edebilirsiniz.